Waarom je bijvoorbeeld altijd om 3 uur wakker wordt

hAfbeelding

Meridiaanwiel

Het overzicht van hoe de energie gedurende de dag door de meridianen stroomt, wordt ook wel het meridiaanwiel of de orgaanklok genoemd.
Waarom we overdag veel en ‘s nachts meestal niet naar het toilet moeten? Waarom ons redeneringsvermogen optimaal is tegen de middag en onze spieren het sterkst in de namiddag? Waarom u zich na een trans-Atlantische vliegreis zo ellendig voelt? Eén antwoord: de biologische klok.

Het Meridiaanwiel volgt de volgende meridianen. Dit is een beknopte uitleg van de aspecten die kúnnen spelen bij de betreffende meridianen.

1. Centrale meridiaan 19-21 uur

Deze reguleert de hersenen en wordt beïnvloed door emotionele stress, angsten en leerproblemen. Hij bevindt zich midden op de romp aan de voorkant. Denken en vormgeven.

2. Gouverneur meridiaan 11-13 uur

Deze reguleert de lichaamsfuncties en is betrokken bij problemen met de wervelkolom en de suiker- en stofwisseling. Hij bevindt zich midden op de romp aan de achterkant. Hoe sta je in de wereld.

3. Maagmeridiaan 7-9 uur

Reguleert m.n. de maag en de spijsvertering. Bij een blokkade kunnen oprispingen, winderigheid, allergieën, astma, problemen met knieën, enkels en kaakgewricht, pijn in de lies en kiespijn. Op emotioneel gebied: nerveuze spanningen, ergernis, prikkelbaarheid, teleurstelling en gebrekkige innerlijke harmonie ontstaan. Het beginpunt ligt onder het oog en het eindpunt op de voeten op de tweede teen. Yang-energie.

4. Miltmeridiaan 9-11 uur

Regelt bloedvaten, bloed en het transport hiervan en de spiertonus. Bij blokkades kunnen er problemen met de bloedsuikerspiegel, diabetes, bloedafwijkingen, allergieën, gebrek aan eetlust, winderigheid, diarree, pijn in de wervelkolom en gewrichten, zwakke of traag bewegende ledematen, bindweefselzwakte, aambeien of spataderen ontstaan. Op emotioneel gebied: verdriet en gebrek aan waardering. Het beginpunt ligt op de mediale nagelhoek van de grote teen en het eindpunt ligt onder de oksel. Yin-energie.

5. Hartmeridiaan 11-13 uur

Reguleert bloed, bloedvaten en bloedsomloop. Bij blokkades kunnen problemen met hart en bloedvaten, onregelmatige pols en hartslag, bloedend tandvlees, spraakstoornissen, pijn in de schouders en problemen met het buigen van de onderarm en hand ontstaan. Op emotioneel gebied: liefdesproblemen, plankenkoorts, onredelijk gedrag, hysterie, opwinding, slapeloosheid en buitensporige dromen. Het beginpunt ligt onder de oksel en het eind punt op de top van de pink aan de binnenzijde. Yin-energie.

6. Dunne darm meridiaan 13-15 uur

Reguleert de lichaamssappen. Bij blokkades kunnen een pijnlijke en rommelende buik, spijsverteringsproblemen (diarree, constipatie), darmschimmels, allergieën, problemen met de mond, gebit en ogen, hoofdpijn, oorpijn, tinnitis (oorsuizen), tenniselleboog, pijn in de schouders, problemen met het strekken van de arm en het draaien van de nek ontstaan. Op emotioneel gebied: gebrek aan eigenwaarde, gebrek aan vreugde, verdriet, somberheid en haat. Het beginpunt ligt op de top van de pink aan de buitenzijde en het eindpunt voor de gehoorgang. Yang-energie.

7. Blaasmeridiaan 15-17 uur

Activeert alle andere meridianen, reguleert de blaas. Bij blokkades kunnen urineretentie, incontinentie, moeilijkheden bij urineren, gevoel van slapte, problemen met het onderlichaam en prostaat, spit, klachten van de wervelkolom, beperkte beweging van de heupen en pijn bij het buigen van de knieën ontstaan. Op emotioneel gebied: rusteloosheid, problemen met zelforiëntatie, zelfbewustzijn, innerlijke rust en uithoudingsvermogen. Het beginpunt ligt naast het oog, aan de binnenkant, en het eindpunt ligt bij de kleine teennagel aan de buitenkant. Yang-energie.

8. Niermeridiaan 17-19 uur

Reguleert de waterhuishouding in het lichaam. Bij blokkades kunnen nierinfecties, oedeem, seksuele problemen, problemen met de urinewegen, ademhaling, huid, hart, zenuwen en beenderen, slechte tanden, slaapstoornissen ontstaan. Op emotioneel gebied: seksuele onzekerheid, angst en problemen met trouw. Het beginpunt ligt onder de voet en het eindpunt bevindt zich bij de knobbel van het sleutelbeen. Yin-energie.

9. Kringloopmeridiaan 19-21 uur

Reguleert het hart- en bloedsomloopfuncties. Bij blokkades kunnen bloeddrukproblemen, pijn op de borst, menstruatieproblemen, vermoeidheid, concentratie- en geheugenzwakte ontstaan. Op emotioneel gebied: problemen met vergeving, jaloezie en berouw. Het beginpunt ligt op de tepel en het eindpunt bevindt zich op het puntje van de middelvinger. Yin-energie.

10. Drievoudige Verwarmer meridiaan 21-23 uur

Deze meridiaan heeft geen bijbehorend orgaan, maar zijn functies beïnvloeden alle 11 andere meridianen. Hij functioneert als thermostaat en past onze lichaamstemperatuur aan als de temperatuur buiten verandert. Geeft een psychisch en fysiek evenwicht. Bij blokkades kunnen klier- en hormoonstoornissen, weergevoeligheid, oorsuizingen, gevoeligheid voor infecties en vermoeidheid ontstaan. Hij is ook betrokken bij schouderproblemen en tennisarmen Op emotioneel gebied: depressie, problemen met innerlijke balans en nonchalance. Het beginpunt ligt op de ringvinger aan de buitenkant en het eindpunt bevindt zich aan het eind van de wenkbrauw. Yang-energie.

11. Galblaasmeridiaan 23-1 uur

Reguleert de galblaas (werkt nauw samen met de lever) en spijsverteringsklieren. Bij blokkades kunnen gal- en spijsverteringsstoornissen, storingen in de leverfuncties, allergieën en/of toxines, bloedarmoede en hoofdpijn tengevolge van verkeerde voeding ontstaan. Op emotioneel gebied: boosheid, problemen met besluitvaardigheid en doelbewust handelen, doelloosheid. Het beginpunt ligt naast het oog aan de buitenkant en het eindpunt ligt op de 4e teen aan de buitenkant. Yang-energie.

12. Levermeridiaan 1-3 uur

Reguleert de lever en de stofwisseling. Bij blokkades kunnen spijsverteringsproblemen, allergieën, verzwakt immuunsysteem, menstruatie problemen, problemen met pezen, spierkrampen, gezicht- en nagelproblemen ontstaan. Op emotioneel gebied: geïrriteerdheid, boosheid, frustratie, woede en depressie, onevenwichtigheid en ongelukkigheid. Het beginpunt ligt op de grote teen aan de buitenkant en het eindpunt ligt onder de tepel. Yin-energie.

13. Longmeridiaan 3-5 uur

Reguleert de longen, de bovenste luchtwegen, bloedcirculatie en waterhuishouding. Bij blokkades kunnen griepinfecties, lage weerstand, vermoeidheid, oedeem, astma, ademhalingsproblemen, problemen met de zweetafscheiding, pijn in armen en schouders ontstaan. Op emotioneel gebied: verdriet, zorgen en intolerantie. Het beginpunt ligt bij het kuiltje van de schouder en het eindpunt aan de binnenkant van de duimnagel. Yin-energe.

14. Dikke darm meridiaan 5-7 uur

Reguleert de dikke darm, slijmvliezen van de bovenste luchtwegen, helpt bij het uitscheiden van slakken. Bij blokkades kunnen darmstoornissen, pijnlijke rommelende buik, diarree en verstopping, verkoudheid, amandelontsteking en hoofdpijn ontstaan. Op emotioneel gebied: problemen met het kunnen loslaten, schuldgevoelens, geen eigenwaarde. Het beginpunt ligt aan de buitenkant van de nagelhoek van de wijsvinger en het eindpunt ligt op de hoek van neusvleugels. Yang-energie.

alie woudaMeer weten? maak een afspraak door een bericht te sturen naar info@natuurpraktijkaurora.nl

of appen naar: 0641979844

7 thoughts on “Waarom je bijvoorbeeld altijd om 3 uur wakker wordt

1. Beste mensen