Vitamine B3

Vitamine B3 – Nicotinezuur en -amide, Niacine en Niacinamide

Natuurlijke bronnen:

Champignons, erwtjes en witte waterkers.

Avocado’s, gedroogde dadels, gekookte rabarber, johannesbrood, pinda’s, verse abrikozen, verse vlierbessen, zonnebloemzaadjes.

Ham, konijn, runderhart, runderlever, rundernier, rundvlees, wit kalkoenvlees, wit kippevlees. Heilbot, tonijn.

Bruine rijst, tarwekiemen, volkoren meel.

Blaadjes van luzerne, blaadjes van de bosbes, fenegriek, peterselie, zaad van de klis. Gist, rijstzemelen, rijstvliesjes.

Eigenschappen:

Functie bij het vrijmaken van energie uit voeding, aanmaak van geslachtshormonen, cholesterolmetabolisme, zenuwstelsel en spijsvertering.

In ons lichaam wordt een klein deel van het aminozuur tryptofaan mgezet in vitamine B3. Komt ook als amide voor. (Nicotinezuur wordt in het lichaam omgezet in nicotinamide).

Deficiëntie-symptomen:

Vroege symptomen:

spierzwakte; algehele vermoeidheid; slapeloosheid; storingen in zenuwstelsel; verlies van eetlust (storingen in spijsverteringsstelsel) hoofdpijnen; gezwollen, rode tong; slechte adem; huidklachten, zoals uitslag, droge, schilferige huid, rimpels, ruwe huid; misselijkheid en braken; dermatitis; diarree; prikkelbaarheid; duizeligheid.

Latere symptomen bij ernstig tekort (= Pellagra):

dementie; overlijden.

Kan gunstig werken op/bij:

Acne, alcoholisme, arteriosclerose, artritis, atherosclerose, conjunctivitis (bindvliesontsteking), constipatie (verstopping), dermatitis (huidontsteking), diabetes (suikerziekte), diarree, doorliggen, duizeligheid, epilepsie, ettering van de tandkassen, psychische klachten, halitose (stinkende adem), hemofilie, hoofdpijn, hoog cholesterol gehalte, hypertensie (hoge bloeddruk), ypoglykemie (laag bloedsuikergehalte), indigestie (dyspepsie; gestoorde spijsvertering), kaalheid, kanker, mondzweer, multiple sclerose, nachtblindheid, neuritis (zenuwontsteking), phlebitis (aderontsteking), slapeloosheid, stress, syndroom van Meniere, tuberculose, ziekte van Parkinson,

Gebruik:

Vitamine B3 is effectiever als het wordt ingenomen met vitamine B.complex, thiamine, riboflavine, vitamine C (helpt beschermen tegen oxydatie).

Antagonisten zijn o.a. alcohol, antibiotica, buitensporig suiker.

Wisselwerking met medicijnen, vitaminen of mineralen:

Beta-blokkers,

Mecamylamine: laat de bloeddruk erg ver dalen.

Anti-diabetica: vermindert de uitwerking van de anti-diabetica.

Chenodiol: vermindert de werking van chermodiol.

Guanethidine: vermindert de uitwerking van guanethidine.

Isoniazide: vermindert de uitwerking van niacine.

Pargyline: laat de bloeddruk erg dalen.

Wisselwerking met andere stoffen:

Tabak: vermindert de resorptie. Rokers kunnen extra niacine nodig hebben.

Alcohol: kan een extreem lage bloeddruk veroorzaken. PAS OP !

Dosering:

De normale (minimale) dagelijkse behoefte is voor zuigelingen plm 5 mg, voor kinderen 9 tot 16 mg, voor volwassen mannen 16 tot 20 mg, en voor volwassen vrouwen 13 mg. Zwangere vrouwen 15 en zogende moeders 20 mg.

Waarschuwing:

Megadoseringen van niacine (tot 25.000 mg) kunnen de lever, het spijsverteringsstelsel en de geslachtshormonen beschadigen. Niacinamide kan depressie veroorzaken; leverbeschadiging kan voorkomen bij doses vanaf 2 gram per dag. Niacine kan zgn. flushes’ (roodheid, jeuk) veroorzaken kort na het innemen; dit is lastig, maar gewoonlijk onschuldig.

Alie Wouda vd Tuin
Vreedepeelweg 4