Symptomen
Candida kan een ware waslijst aan klachten veroorzaken. De symptomen kunnen het leven van degene die het aangaat volkomen ontregelen. Hier volgt een beknopt overzicht van klachten die kunnen duiden op een candida-infectie:

– klachten van het spijsverteringsstelsel: buikpijn, maagpijn,verstopping of juist diarree, droge mond, maagzuur, een opgeblazen gevoel, winderigheid, slijm bij de ontlasting

– klachten die te maken hebben met een overactief immuunsysteem: voedselovergevoeligheid, voedselallergie, overgevoeligheid voor che­mische luchtjes en parfum, andere overgevoeligheden

– klachten die een teken zijn van een verzwakt immuunsysteem: steeds terugkerende infecties, zoals bijvoorbeeld terugkerende keel- en kaakholteontstekingen of vaginale infecties. Vaak volgt dit, door uit­putting van het afweersysteem, na de fase van overactiviteit

– psychische klachten: huilbuien, depressie, angst- en paniekaanvallen, geheugenstoornissen, concentratiestoornissen, gevoelens van onwer­kelijkheid, nervositeit, totaal geen weerstand hebben tegen stress

– hormonale klachten: bij vrouwen: verstoorde menstruatie; bij mannen: impotentie; algemeen: wisse­lende bloedsuikerspiegel, verlies van libido

– huidklachten: eczeem, kalknagels, zwemmerseczeem, chronische uitslag of jeuk

– chronische vermoeidheid, hoofdpijn, spier- en gewrichtspijnen, tin­telende en slappe spieren, koude handen en voeten, sla­perigheid.

Trek geen voorbarige conclusies. Op basis van symptomen alleen kan niemand een diagnose stellen. Niet alle genoemde klachten en symptomen komen enkel en alleen voor bij een candida infectie. Denk ook aan parasieten, hypoglycemie en voedingsallergieën.