Vitamine B12

Vitamine B12 – Cobalamine, Cyanocobalamine

Natuurlijke bronnen:

Erwten. Ongezoete pruimen. Kip, rauw runderhart, rauwe runderlever, rauwe rundernier. Forel, gekookte krab, haring, rivierkreeft, rauwe mosselen, rauwe oesters, sardines. Tarwevlokken, volkoren vlokken. Eieren, emmentaler, kwark, taptemelk, yoghurt. Blaaswier, luzerne. Eetbare wieren, gedroogde levertabletten, gist, kelp.

Eigenschappen:

Betrokken bij de DNA-synthese, de vorming van rode bloedcellen en het zenuwstelstel (myelinesynthese).

Cyanocobalamine is de meest stabiele vorm en wordt gemakkelijk omgezet in actieve B12, ook bekend als dibencozide.

Deficiëntie-symptomen:

Pernicieuze anemie met als verschijnselen: zware vermoeidheid, slapte (vooral in armen en benen), pijnlijke tong, misselijkheid, verminderde eetlust, gewichtsverlies, bloedend tandvlees, gevoelloosheid en tintelingen in handen en voeten, evenwichtsstoornissen, bleke lippen, tong en tandvlees, geel oogwit en gelige huid, kortademigheid, depressiviteit, verwarring en dementie, hoofdpijn, slecht geheugen. Hersenletsel, nervositeit, neuritis (zenuwontsteking).

Kan gunstig werken op/bij:

Adrenaline uitputting, alcoholisme, allergien, anemie (bloedarmoede), angina pectoris, arteriosclerose, artritis, astma, atherosclerose, bursitis, coeliakie (inheemse spruw), diabetes (suikerziekte), duizeling, epilepsie, gastritis (maagcatarre), gordelroos (herpes zoster), hypoglykemie (laag bloedsuikergehalte), levercirrose, multiple sclerose, neuritis (zenuwontsteking), osteoporose (atrofie van het skelet), overgewicht en zwaarlijvigheid, pellagra, pernicieuze anemie (behoort tot auto-immuun ziekten), psoriasis, slapeloosheid, spierdystrofie, tuberculose, wormen, zweren.

Gebruik:

Vitamine B12 is effectiever als het wordt ingenomen met vitamine B complex, pyridoxine (B6 helpt de absorptie van B12 verhogen), choline, foliumzuur, inositol, vitamine C (helpt de absorptie van B12 verhogen), calcium, ijzer (helpt de absorptie van B12 verhogen), kalium, natrium.

Antagonisten zijn o.a. orale voorbehoedsmiddelen, diuretica, antibiotica, aspirine en cholesterolverlagende medicijnen.

Wisselwerking met medicijnen, vitaminen of mineralen: Aminosalicylaten,

Cholestyramine,

Colchinine,

Neomycine (alleen orale vormen): vermindert de resorptie van vitamine B12.

Antibiotica: kunnen een onjuist laag testresultaat geven bij vitam. B12 proeven.

Ascorbinezuur (vitamine C): grote hoeveelheden kunnen vitamine B12 vernietigen. Minstens een uur wachten tussen het innemen van de verschillende doses.

Chloramfenicol: kan de therapeutische werking van vitamine B12 verhinderen als het wordt gebruikt om anemie te behandelen.

Foliumzuur: grote hoeveelheden versterken de vitamine B12 concentratie in het bloed.

Kalium in preparaten met vertraagde afgifte: vermindert de resorptie van vitamine B12. Kan de behoefte aan vitam. B12 doen toenemen.

Wisselwerking met andere stoffen:

Tabak vermindert de resorptie. Rokers kunnen extra vit. B12 nodig hebben.

Alcohol in buitensporige hoeveelheden gedurende langere tijd kan een vitam. B12 tekort veroozaken.

Dosering:

De normale (minimale) dagelijkse behoefte is 3 mcg; voor kleine kinderen tot 2 jaar tussen 1 en 2 mcg. Voor zwangere vrouwen en zogende moeders 4 mcg.

De opname uit maag/darmkanaal is matig; suppletie bij voorkeur sublinguaal of parenteraal.

Alie Wouda vd Tuin
Vreedepeelweg 4