Agnus Castus

AgnuscastusOok bekend als: Monnikspeper, Abrahamsboom, Kuislam, Kuisboom
Gebruikte delen: Bessen

Beschrijving
De Monnikspeper of Kuisboom (Vitex agnus castus, lid van de Verbena-familie) is een forse heester die groeit in landen rond de Middellandse Zee, in Centraal-Azië en Noord-Amerika. De gedroogde vruchten (bessen) van monnikspeper lijken wat uiterlijk, geur en smaak betreft op gewone peperkorrels. In Europa en Noord-Amerika worden deze gedroogde bessen al meer dan 2000 jaar toegepast als fytotherapeuticum, met name bij spijsverteringsklachten, acne, een afwijkende menstruatiecyclus, premenstruele klachten, mastalgie (pijn aan de borsten), verminderde vruchtbaarheid. Na de bevalling om de placenta uit te drijven of de lactatie te bevorderen. De bewering dat monnikspeper het libido zou onderdrukken – in de Middeleeuwen reden voor monniken om de gemalen bessen toe te voegen aan hun voedsel – is in wetenschappelijk onderzoek niet bevestigd. Wel is gebleken dat monnikspeperbes een harmoniserende invloed heeft op de (vrouwelijke) hormoonhuishouding. Vandaag de dag wordt monnikspeper(bes) nog steeds gebruikt bij ‘vrouwenkwaaltjes’. De gezaghebbende Duitse Kommission E adviseert Vitex agnus castus bij ontregeling van de menstruatiecyclus, bij premenstruele klachten en cyclische mastodynie. Secundaire indicaties zijn verminderde vruchtbaarheid en miskramen door corpus luteum insufficiëntie, hormonale acne en (peri)menopauzale klachten. Monnikspeper is in Duitsland één van de meest gebruikte fytotherapeutica.

Eigenschappen

• Herstelt hormonale evenwicht bij de vrouw
  • Regulerende werking op gehele vrouwelijke voortplantingssysteem
  • Stimuleert hypofyse-voorkwab; vooral de productie van hypofyse hormonen (LH, Prolactine)
  • Reguleert via de hypofyse de functie van de eierstokken (met name corpus)
  • Normaliseert productie van oestrogeen en progesteron
  • Reguleert libido (stimulerend of remmend, afh. van verstoring/dosering, zeer hoge dosis: remmend)
  • Krampstillend
  • Antidepressivum

Toepassingen

• Hormonale storingen bij de vrouw
  • Premenstrueel syndroom, premenstruele vochtophopingen, premenstruele huidaandoeningen.
  • Menstruatieproblemen. Bloedingen tussen menstruaties. Wegblijven van menstruatie (buiten zwangerschap)
  • Pijnlijke menstruatiekrampen, overvloedige menstruatie
  • Overgangsproblemen, verlaging van stem na menopauze
  • Herstellen van hormoonbalans na stoppen anticonceptiepil
  • Onvruchtbaarheid, frigiditeit
  • Depressiviteit, nerveuze uitputting
  • Baarmoedercysten
  • ‘Mannelijke’ haargroei bij vrouwen
  • Zwangerschapsmisselijkheid
  • Witte vloed, vaginale candidiasis, trichomonasinfectie, vaginale ontstekingen.