Psychiatrische aandoeningen door herpes

Nog even voor de duidelijkheid, klinische-psycho- neuro- immunologie houdt in dat wij vinden dat psychiatrische ziekten een oorzaak is van een verstoring ergens in het lichaam

Psychiatrische klachten door herpes?Freud is niet meer van deze tijd. De huidige benadering van psychiatrische aandoeningen is te simpel, stellen onderzoekers. Zij zoeken nu naar een biologische basis van deze aandoeningen. In het lichaam dus en niet in de geest.

Prof. dr. Hemmo Drexhage is een van de wetenschappers die overtuigd is van de lichamelijke oorzaak van veel psychische problemen. Door overactieve afweercellen lijken hersenen van psychiatrisch patiënten namelijk ‘ontstoken’ te zijn. Patiënten die lijden aan schizofrenie of manische depressiviteit hebben opvallend vaak een schildklierafwijking of andere auto-immuunaandoening. ‘We moeten kijken naar het immuunsysteem als oorzaak’, meent hij daarom.

Tweelingen
De Groningse psychiater Willem Nolen volgt al zo’n twintig jaar kinderen van ouders die lijden aan manische depressiviteit. Bij deze kinderen ziet hij een verhoogde kans op zowel manische depressiviteit als auto-immuunziekten. Ook onderzoekt Nolen eeneiige tweelingen. Daarbij bleek dat in sommige gevallen de een manische depressie heeft en de ander een auto-immuunziekte. Beide ziektes moeten dus van dezelfde groep genen komen.

Herpesvirus
Psychiater Hans Klein gaat nog een stap verder. Ook hij erkent dat de hersenen ‘ontstoken’ zijn, maar hij denkt daarvan de oorzaak te weten. Volgens hem kan dat wel eens het welbekende herpesvirus kan zijn.

3 comments for “Psychiatrische aandoeningen door herpes

1. angela1958
    8 november 2012 om 23:41

Dus ook als je vaak ’n koortslip hebt?

• 8 november 2012 om 23:41

Herpes virus zit in de ganglion een zenuwknop… maar waarom zou het ook niet in de hersenen kunnen komen? Dat is wat ik hier vermeld heb.

2. Angela1958
    21 november 2012 om 23:41