Vitamine E – D-alfa-tocoferol

Natuurlijke bronnen:

Blaadjes van de oostindische kers, blaadjes van de paardebloem, luzerne, sojabonen, waterkers. Avocado’s, noten, rauwe zaden in hun geheel. Ham, kip, nier. Kabeljauw. Tarwekiemen. Blaaswier, bladeren van de brandnetel, haver. Eetbare zeewier, kelp, koud geperste olie van saffloer, olie van pinda’s, katoenzaad, tarwe en sojabonen; tocoferolen en d-alfa tocoferol. Plantaardige olien.

Eigenschappen:

Anti-oxidantfunctie. Beschermt celmembramen.

Voldoende vitamine E-inname helpt de verouderingsprocessen vertragen. Vitamine E remt de vorming van nitrosamines. Speelt een rol bij de vorming van erytrocyten, in het neurologische systeem, in (hart) spierweefsel en bij het voortplantingssysteem.

Deficiëntie-symptomen:

Afbraak van rode bloedcellen, slijtage van de spieren, abnormale vet

afzetting in de spieren.

Bij te vroeg geboren kinderen: prikkelbaarheid, oedeem, hemolytische anemie (bloedarmoede door versterkte bloedafbraak).

Bij volwassenen: gebrek aan vitaliteit, lusteloosheid, onvermogen zich te concentreren, prikkelbaarheid, geen zin in lichamelijke activiteiten, minder interesse in seks, spierzwakte.

Kan gunstig werken op/bij:

Aambeien, abces, acne, allergien, amblyopia (lui oog), anemie (bloedarmoede), angina pectoris, arteriosclerose, artritis, atherosclerose, been of voetkramp, beroerte (apoplexia), brandwonden, bronchitis, bursitis, cataract (grijze staar), coeliakie (inheemse spruw), congestieve hartinsufficientie, constipatie (verstopping), coronaire trombose, cystic fibrosis (mucoviscidosis), cystitis (blaasontsteking), diabetes (suikerziekte), dikkedarmontsteking, doorliggen, emfyseem, epilepsie, galstenen, gastritis (maagcatarre), geestesziekten, gewone verkoudheid, hartinfarct, hoofdpijn, hooikoorts (allergische rhinitis), huiduitslag, hypertensie (hoge bloeddruk), hyperthyrosis (verhoogde werking van de schildklier), ischias, jicht, kaalheid, kanker, karbonkel, kneuzingen, maagzweer (peptisch), mazelen, miskraam, multiple sclerose, nefritis (nierontsteking), nierstenen (calculi renalis), osteoporose (atrofie van het skelet), overgewicht en zwaarlijvigheid, overinspanning van de ogen, pernicieuze anemie (behoort tot auto-immuun ziekten), phlebitis (aderontsteking), prostatitis (ontsteking van de prostata), reumatiek, roos, rugpijn, sinusitis (voorhoofdsholte ontsteking), spataders, spierdystrofie, steenpuist (furunkel), syndroom van Meniere, thrombophlebitis, vaginitis, voeteczeem, wratten, ziekte van Parkinson, zonnebrand, zwangerschap, zweren.

Gebruik:

Vitamine E is effectiever als het wordt ingenomen met vitamine A, vitamine B complex, thiamine, inositol (helpt lichaam om E te benutten), vitamine C (helpt beschermen tegen oxydatie), onver zadigde vet zuren, mangaan (helpt lichaam om E te benutten), selenium.

Antagonisten zijn o.a. luchtvervuiling, antibiotica, chloor, anorganisch ijzer, minerale olien, orale voorbehoedsmiddelen, ranzige vetten en olien.

De behoefte aan vitamine E stijgt bij inname van veel meervoudig onverzadigde vetzuren. Lang gebruik van olielaxeermiddelen verlaagt de absorptie.

Als anti-oxidant zijn D-beta-, D-gamma-, en D-delta-tocoferol effec-

tiever dan D-alfa-tocoferol.

Wisselwerking met medicijnen, vitaminen of mineralen:

Cholestyramine,

Colestipol,

Minerale olie,

Sucralfaat kan de resorptie van vitamine E verminderen.

Anti-maagzuurmiddelen: vermindert de resorptie van vitamine E.

Anti-bloedstollingsmiddelen van het coumarine- of indandione type: kan meer kans op spontane of verborgen bloedingen geven.

IJzertoevoegingen: vermindert de uitwerking van de ijzertoevoegingen bij mensen met een ijzerdeficientie-anemie. Vermindert de uitwerking van vitamine E bij gezonde mensen.

Vitamine A: vergemakkelijkt de resorptie, opslag en werking van vitamine A. Vermindert de mogelijke toxiciteit van vitamine A. Buitensporige hoeveelheden vitamine E putten de vitamine A voorraad uit.

Wisselwerking met andere stoffen:

Tabak: vermindert de resorptie. Rokers kunnen extra vitam. E nodig hebben.

Chronisch alcoholisme: put de vitamine E voorraad in de lever uit.

Dosering:

De normale (minimale) dagelijkse behoefte is 5 I.E. voor zuigelingen, 10 I.E. voor kinderen tot 4 jaar, en vanaf die leeftijd 30 I.E. (velen gaan uit van 30 I.E. voor zuigelingen/kinderen, en voor volwassenen 100 I.E.).

Waarschuwing:

Is in wezen niet giftig, maar sommige mensen die gedurende langere tijd 4.000 tot 30.000 I.E. nemen, kunnen evenwel last krijgen van enige bijwerkingen zoals hartkloppingen, kortademigheid en duizeligheid. Voorzichtigheid met hoge doseringen bij hoge bloeddruk en bij patienten met reumatisch hart. Hoge dosering ineens verhoogt de bloeddruk, daarom vitamine E doseringen geleidelijk opbouwen.

Alie Wouda vd Tuin
Vreedepeelweg 4