Hart en vaatproblemen en vitamine B 12

Hart en vaatproblemen

Schermafbeelding 2015-01-15 om 21.08.12Een tekort aan vitamine B12 lijdt tot een verhoogde homocysteïnewaarde(*1) (Het normale homocysteïnegehalte in het bloed is voor mannen lager dan 16,4 micromol per liter (µmol/liter) en voor vrouwen lager dan 13,4 µmol/l.). Een verhoogde homocysteïnewaarde is een grote risicofactor voor hart- en vaatziekten (te vergelijken met een hoog cholesterolgehalte).

• Benauwdheid en pijn op de borst
  • Bloedafwijkingen
  • Bloedproppen
  • Coronaire hartziekte
  • Diep veneuze trombose
  • Duizeligheid,
  • Hartaanval
  • Hart- en vaatproblemen
  • Hartkloppingen
  • Hartritmestoornissen
  • Longziekten; longembolie (bloedprop in longen)
  • Macrocytose (vergrote rode bloedlichaampjes)
  • Orthostatische hypotensie (te lage bloeddruk in staande houding, met flauwvallen als gevolg)
  • Pernicieuze anemie (kwaadaardige bloedarmoede)
  • Schildklierafwijkingen/ziekten
  • TIA, (mini-)beroerte/CVA
  • Vergrote milt of lever
  • Verhoogd homocysteïne-niveau,
  • Verhoogd risico op Cardiovasculaire aandoeningen,

*1 Homocysteïne is normaal gesproken in alle cellen aanwezig, maar slechts in geringe hoeveelheden. In gezonde cellen wordt homocysteïne snel omgezet in andere producten. Voor deze omzetting is actief foliumzuur nodig. Vitamine B12 en andere B vitamines zijn op hun beurt nodig om foliumzuur in zijn actieve vorm te houden.

Om homocysteïne laag te houden zijn foliumzuur, vitamine B12 en andere B-vitaminen noodzakelijk. We nemen deze stoffen op via de voeding (foliumzuur: vooral in groene bladgroente en graanproducten; Vitamine B6: in groente en fruit; Vitamine B12 in vlees, vis en gevogelte).

Homocysteïne is tussenproduct van de transaminering van het aminozuur methionine tot het aminozuur cysteïne. Het is een niet-essentieel aminozuur, doordat het in het menselijk lichaam aangemaakt kan worden uit methionine

(Methionine zit in dierlijke voedingsstoffen zoals: zuivelproducten, vlees, kip, vis, schaal en schelpdieren. Plantaardige voedingsstoffen zoals: tarwekiemen, havervlokken, noten, sesamzaad, linzen, sojabonen, avocado.)

Deze info wordt u geboden door