Huiduitslag dat jeukt

Jeuk is een hinderlijke, soms zelfs niet te verdragen gewaarwording, die nergens anders mee is te vergelijken. De lichte irritatie van de zenuwuiteinden is dermate onaangenaam dat er gekrabd moet worden. Krabben geeft wel tijdelijk verlichting doordat de stuwing in de bloedvaten wordt verminderd, maar het gevaar voor infectie is dan wel vrij groot. Jeuk kan ontstaan door een droge huid, insectenbeten, kwallenbeten, allergische reacties op voedsel (bijvoorbeeld aardbeien, sinaasappelen, vis, schaaldieren) of sommige geneesmiddelen. Ook het contact met sommige planten (zoals primula), schurft, temperatuurswisselingen en infectieziekten (bijvoorbeeld waterpokken) kunnen jeuk veroorzaken. Jeuk kan ook ontstaan door bepaalde emoties en als vroeg-symptoom van diabetes. Bij jeuk door een allergie is histamine aanwezig in de huid. Jeuk kan echter ook een uiting zijn van afwijkingen, waarbij sommige afvalstoffen niet voldoende door de nieren worden uitgescheiden en ook niet in de lever worden afgebroken, waardoor deze stoffen via de bloedsomloop in de huid terechtkomen. Men dient er dus altijd op bedacht te zijn dat jeuk het gevolg kan zijn van één of meerdere stoornissen in de uitscheiding van afvalstoffen, bijvoorbeeld ureum, of van een stoornis in de spijsvertering, waardoor de hoeveelheid aan afvalstoffen zich in het lichaam ophoopt.Een algemeen jeukstillend middel (bij allergie) is Cardiflor emulsie/crème/zalf (VSM). Ook Molkosan (Vogel) kan uitwendig toegepast worden bij jeuk. Inwendig is Grote klis (met Viola tricolor van Vogel) een goed huidmiddel. Het is raadzaam twee liter thee te drinken, bijvoorbeeld brandnetelthee, rozenbottelthee en vlierbloesemthee. Denk ook aan de voeding: geen of beperkt vlees, geen/weinig eieren, veel rauwkost, beslist geen tomaten, peulvruchten en sinaasappels, geen alcohol, chocolade, koffie, zwarte thee en conserveringsmiddelen. Eventueel glutenvrij, lactosevrij en gistvrij eten. Geen of weinig vetten nemen (wel olijfolie/roomboter). Alleen zure melkproducten nemen (geen kaas).

Neem Berberis vulgaris D4/D6 (VSM) om de nieren en de lever te stimuleren. Uitwendig helpen vaak rauwe aardappelen. Deze kunnen geschild en in schijven gesneden worden. Daarmee kunnen de aangedane huidplekken ingewreven worden. Aloë Vera en kamille kunnen ook de jeuk stillen. Beide middelen kunnen zowel in- als uitwendig gebruikt worden. Aloë Vera is ook een erg goed middel bij allerlei darmklachten (ziekte van Crohn, colitis, candida, enz.).

Soep of thee van brandnetel

De thee of de soep van brandnetel kan zorgen voor het reinigen van het bloed. Voor thee: 1 liter gekookt water en een eetlepel van het gedroogde kruid. Om er een lekkerder smaakje aan te geven kan ook bladeren van de braam, bladeren van de zwarte bes, paardebloem en citroenmelisse worden toegevoegd. Een keur van 3 weken een aantal keren per dag brandnetelthee drinken kan helpen jeuk te verminderen.

2 comments for “Huiduitslag dat jeukt

1. jettie Krebbers
    5 maart 2013 om 23:41

he dankjewel en informatief artikel.